Onderwijs

Onze visie is dat kinderen naar school komen om te leren. Het leren van de basisvaardigheden Nederlandse taal, lezen, rekenen en schrijven is het uitgangspunt van ons onderwijsaanbod. Wij gaan er vanuit dat vooral school dé plek is waar kinderen deze basisvaardigheden leren. De lesmethodes zijn onze leidraad bij het leerstofaanbod. We gebruiken de leerlijnen uit de methode voor de juiste stappen. Onze missie is elk kind optimaal te laten presteren.

Ons onderwijs richten wij zodanig in dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het richt zich op kennisverwerving, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van de creativiteit en het verwerven van culturele en lichamelijke vaardigheden. Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek verbreden de kennis van onze leerlingen en leveren een grote bijdrage aan de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid.

Klassikaal onderwijs met gedifferentieerde instructie (DIM) en verwerking is ons uitgangspunt . De cognitieve vorming wordt afgewisseld met coöperatieve strategieën en activerende didactiek  en is resultaatgericht.  Door structuur en duidelijkheid te bieden en daarbij zelfstandige en samenwerkende werkvormen te hanteren,  krijgt de leerkracht tijd om leerlingen/groepjes apart te nemen. Wij hebben systematisch aandacht voor vorderingen en ontwikkeling van onze leerlingen. Met behulp van groepsplannen wordt een ononderbroken ontwikkelingslijn voor elke leerling gerealiseerd.

Ons doel is het bieden van rijk, uitdagend onderwijs waarin de leerling wordt geprikkeld zichzelf te ontwikkelen.

Wij vinden het belangrijk dat we werken aan het versterken van het competentiegevoel en het zelfvertrouwen van leerlingen, waardoor ze weerbaar en zelfredzaam worden.

Leerkrachten

• Benaderen de kinderen op een positieve manier in een sociale en veilige omgeving
  • benoemen gedrag en activiteiten die goed gaan,
  • zijn bemoedigend stimulerend en leren ze zo sociale vaardigheden, samenwerken en samenleven.
  • leren de leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor het stellen en behalen van hun eigen doelen en een kritische houding daarbij aannemen.

De school leert kinderen een positieve kijk te ontwikkelen op de (multiculturele) samenleving en een actieve deelname daaraan.

We zijn voorspelbaar en werken met vaste dag- en weekroosters.  Wij maken een jaarplanning waar zo min mogelijk van wordt afgeweken. Bij het plannen van de activiteiten staat de vraag centraal of deze bijdragen aan ons onderwijsdoel.